لیزر فیشر مقعد یکی از درمان های اصلی و دائمی برای این مشکل میباشد.فیشر مقعد یک بیماری آزار دهنده برای بیماران میباشد که به صورت دائمی میتواند بیماران را آزار دهد.فیشر مقعد عموما با درد و سوزش همراه میباشد.لیزر فیشر در کلینیک گوارش دکتر بیگلریان در کرج با بیهوشی کامل انجام میشود.درمان فیشر با لیزر یک درمان نوین و آسان تر برای فیشر مقعد میباشد.

فیشر مقعدی چیست؟

کانال مقعد عبارت است از قسمت انتهایی دستگاه گوارش که کمتر از 10سانتی متر طول داشته و به وسیله حلقه های عضلانی محصورمیشود.فیشر مقعد در واقع بروز زخم در همین کانال میباشد.این زخم یا پارگی های بافت در کانال مقعدی گاهی حتی با هموروئید نیز ممکن است اشتباه گرفته شود. در واقع قسمت انتهایی دستگاه گوارش یا همان مقعد،از بافت های عضلانی نسبتا قوی ساخته شده است.

فیشر  مقعد در بین مردم به شقاق یا ترک مقعدی معروف میباشد.

چرا فیشر ایجاد میشود؟

عموما در افرادی که اسفنکتر عضلانی بسیار قوی دارند یا در واقع اسفنکتر عضلانی آن ها حالت عادی انقباض بیشتری دارد نسبت به سایرین بیشتر در معرض بروز فیشر مقعدی هستند.هنگامی مدفوع با فشار و علی الخصوص با یبوست دفع شود،امکان ایجاد زخم و پارگی در کانال مقعدی وجود دارد.به طور کلی بالا بودن تون عضلات مقعد در کنار یبوست و کارکرد نامنظم روده ها میتواند موجب ایجاد فیشر شوند.

تفاوت فیشر حاد و مزمن

زمانی که یک اسیب طولی در مخاط کانال مقعدی ایجاد میشود،این زخم محلی برای ورود ترشحات آلوده مدفوع به بافت های زیرین و به خصوص عضله اسفنکتر مقعد میباشد.زمانی که که ترشحات آلوده در تماس با این عضله قرار بگیرند،سبب تحریک و انقباض این عضله میشوند.این انقباض موجب کاهش خونرسانی به ناحیه زخم شده و ایجاد درد بیشتر و همچنین تاخیر در بهبودی زخم ایجاد شده میشود.این سیکل معیوب در پیشرفت بیماری فیشر میباشد.

در روز های اول ایجاد فیشر با استفاده از داروهای موضعی و همچنین خوراکی میتوان تا حد زیادی از پیشرفت بیماری جلوگیری نمود.مرحله حاد فیشر بین هفته دوم تا ششم ایجاد میشود.در این روزها فیشر به درمان دارویی پاسخ بسیار خوبی میدهد.درمان دارویی در این مرحله شامل داروهای کاهنده تن عضلانی اسفنکتر مقعد و همچنین داروهای روان کننده روده ای به منظور تسریع روند بهبود زخم ناشی از فیشر میباشد

در صورتی که بیشتر از۶هفته از ایجاد علائم فیشر گذشته باشد،بهبودی علائم عموما با مصرف دارو ایجاد نمیشود و بیماران میبایست نسبت به انجام روش های تهاجمی تر مانند تزریق بوتاکس مقعد یا لیزر فیشر در کرج و یا جراحی باز در اتاق عمل اقدام نمایند.بهترین درمان فیشر در کرج انجام لیزر فیشر در مرکز فوق تخصصی گوارش دکتر بیگلریان با استفاده از به روز ترین تجهیزات میباشد

عوامل شایع ایجاد کننده فیشر

یبوست و دفع مدفوع خشک میتواند باعث خراشیدگی کامل در مخاط مقعد شده و فیشر ایجاد کند

دفع مدفوع با فشار نیز با ایجاد فشار زیاد به دیواره های کانال مقعدی موجب ایجاد زخم و ترک خوردگی مقعد شود

اسهال طولانی مدت هم با ایجاد التهاب و نازک شدن مخاط مقعد در ایجاد فیشر میتواند موثر باشد

بارداری و زایمان:به دلیل افزایش فشار به عضلات کف لگن

رابطه جنسی مقعدی

عوامل کمتر شایع برای ایجاد فیشر شامل:

بیماری کرون و  سایر بیماری های التهابی روده(بیماری های التهابی روه باعث خشک شدن مخاط و شکننده شدن بافت روده میشود که در برابر فشار های معمولی نیز ممکن است حساس تر شود)

ایدز و نقص ایمنی

سفلیس

توبرکلوزیس

لیزر فیشر در کرج

علائم فیشر

مهمترین علائم فیشر درد تیز و و سوزش در مقعد میباشد ک معمولا با دفع مدفوع و حرکات روده ارتباط مستقیمی دارد.

همچنین خونریزی روشن از مقعد  بعد از اجابت مزاج یک علامت نسبتا شایع میباشد. در مواردی که حدود6هفته یا بیشتر فیشر ادامه دار باشد،ممکن است برجستگی های پوستی اطراف مقعد ایجاد نماید.

 

تشخیص فیشر

بهترین راه تشخیص فیشر معاینه توسط جراح گوارش یا پزشک فوق تخصص گوارش میباشد. معمولا در معاینه افرادی که فیشر دارند،تون عضلانی مقعد بسیار بالا بوده به طوری که حتی برای حرکت انگشت پزشک طی معاینه نیز ممکن است مقاومت وجود داشته باشد.

به غیر از معاینه انجام کولونوسکوپی و آنوسکوپی نیز میتواند تشخیص وجود یا عدم وجود فیشر را تایید نماید. برای مطالعه درباره کولونوسکوپی با بیهوشی کلیک کنید

برای معاینه جهت تشخیص فیشر مقعدی بیماران میبایست ابتدا در حالت سجده قرار گرفته و پزشک در این حالت مقعد بیماران را معاینه میکند.

چه کسانی میبایست برای تشخیص فیشر مقعد کولونوسکوپی شوند؟

هربیماری که خونریزی روشن حین دفع مدفوع ببیند،نیازمند انجام کولونوسکوپی میباشد.همیشه در هر سنی میبایست خونریزی از مقعد جدی گرفته شود.همچنین بیمارانی ممکن است خونریزی نداشته باشند اما در صورتی که سن آنها بیشتر از 45سال باشد،نیازمند انجام کولونوسکوپی میباشند.

در صورتی که بیمار سابقه سرطان خانوادگی روده داشته باشد نیز حتما میبایست کولونوسکوپی انجام دهند.همچنین اگر در اقوام درجه یک سابقه بیماری های التهابی روده دارید نیز حتما ابتدا میبایست کولونوسکوپی انجام شود.سایر علامت های همراه مانند درد معده یا اسهال نیز اگر وجود داشته باشند،ضرورت انجام کولونوسکوپی وجود دارد.

درمان فیشر 

گام اول در درمان فیشر استفاده از داروهای خوراکی و پماد ها در کنار رعایت یکسری نکات بهداشتی میباشد.عموما فیشر در مراحل اول با مصرف داروهای ضد اسپاسم و همچنین استفاده از لگن آب گرم  چندین بار در روز به مدت 10الی 15دقیقه به خصوص بعد از اجابت مزاج به رفع علائم بیماران کم میکند.اینکار باعث ریلکس شدن اسفنکتر و عضلات مقعد شده و باعث کاهش علائم بیماران میشود.

 

عوارض درمان نکردن فیشر مقعد

دیر خوب شدن زخم فیشر یکی از عوارض جدی آن میباشد. به علت محل ایجاد زخم فیشر به دلیل آلودگی و حرکات مداوم روده امکان خوب شدن زخم فیشر تا زمانی که دلیل اصلی رفع نشده باشد،تقریبا چیزی نزدیک به صفر میباشد.عمده ترین دلیل ایجاد فیشر مقعدی،بالا بودن قدرت عضلات مقعد میباشد که با لیزر فیشر این عضلات به حالت عادی برگشته و زخم های ناشی از آن به مرور زمان طی4 هفته رفع میشود.

در برخی موارد فیشر مقعدی،ممکن است زخم فیشر به صورت خود به خودی رفع شود ولی چند هفته بعد مجدد پدیدار شود.به همین خاطر رفع علت اصلی در ایجاد فیشر های مقعدی بسیار مهم میباشد.همچنین ممکن است زخم فیشر نه تنها بهبود پیدا نکند بلکه سایر قسمت های مقعد را نیز درگیر کرده و در موارد محدودی،سبب ایجاد فیستول مقعدی شود.

درمان فیشر در کرج

درمان های مختلفی برای فیشر های مقعدی در حال حاضر در دنیا وجود دارد.جدیدترین و کارآمدترین روش های درمانی فیشر در دنیا در کلینیک گوارش دکتر بیگلریان برای درمان فیشر در کرج به کار گرفته میشود.درمان های گوناگون فیشر مقعدی از درمان با داروها و پماد های موضعی گرفته تا تزریق بوتاکس مقعد و لیزر فیشر در مرکز گوارش دکتر بیگلریان انجام میشود.تمامی این اقدامات در همان روز مراجعه برای بیماران میتواند انجام شود.

در کلینیک فوق تخصصی گوارش دکتر بیگلریان تمامی بیماران میتوانند همزمان برای درمان خود از فوق تخصص گوارش و همچنین از جراح گوارش نیز برای درمان بیماری خود مشاوره بگیرند.

لیزر فیشر با بیهوشی در کرج

درمان های غیر دارویی فیشر

در مراحل اولیه درمان فیشر،استفاده از داروهایی که اسپاسم عضلات مقعدی را رفع کنند،کمک کننده میباشد. عمدتا این داروهای شامل پماد نیتروگلیسیرین،پماد دیلتیازم،نیفدیپین  و.. میباشد.اینکه در هر مرحله از فیشر کدام پماد و به چه میزان استفاده شود،ّبستگی به شدت بیماری و نظر پزشک معالج دارد.

 

درمان فیشر با لیزر

جدیدترین روش در درمان فیشر یا شقاق مقعدی،درمان لیزری میباشد.در این درمان که بدون نیاز به بستری و اقامت در بیمارستان است طی 20دقیقه انجام میشود.درمان فیشر با لیزر یک درمان نوین تر در جراحی فیشر میباشد که بیماران روند بهبودی سریع تری را سپری میکنند و بعد از لیزر فیشر نیز درد کمتری را تجربه می کنند.

در طی جراحی فیشر با لیزر،یک برش بسیار کوچک در مقعد داده میشود و سپس جراح گوارش با استفاده از تکنیک های ویژه نسبت به طبیعی کردن میزان فشار عضلات انتهای مقعد اقدام میکند.در واقع این برش بر روی آن عضله ای که بیشتر از باقی عضلات باعث ایجاد این تنگی مقعدی میشود،انجام میگردد.

همچنین پس از اتمام اصلاح حرکات عضلات اطراف مقعدی،درمان زخم فیشر با لیزر انجام میشود.اینکار به بهبود سریع تر زخم های فیشر کمک شایانی میکند.

 

جراحی فیشر

درمان فیشر با جراحی باز یک روش سنتی میباشد که به عنوان آخرین راه درمانی به بیماران معرفی میشود.در این روش، فرد ابتدا بیهوش شده یا تحت بی حسی موضعی قرار میگیرد.سپس جراحی باز فیشر برای بیمار انجام میشود.معمولا برای جراحی فیشر بیماران حداقل یک روز میباسیت در بیمارستان بستری شوند. در این روش یک برش بزرگتر در اطراف مقعد داده میشود و عضلات مقعدی طبق نظر پزشک تحت جراحی قرار میگیرند

 

آمادگی پیش از لیزر فیشر در کرج

جهت انجام لیزر فیشر ابتدا میبایست توسط پزشک گوارش یا جراح دستگاه گوارش معاینه و مشاوره شوید.در صورتی که اطمینان از وجود فیشر پیدا شد،زمان لیزر شما مشخص میشود.

روز انجام لیزر میبایست از 8ساعت قبل چیزی میل نشود.البته تا دو ساعت قبل از انجام لیزر مصرف آب بلا مانع میباشد.حتما ناحیه انجام لیزر را به صورت کامل شیو (اصلاح )نمایید.

جهت انجام لیزر فیشر هیچگونه آزمایشی نیاز نیست.در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده میکنید،بهتر است با مشورت پزشک خود از حدود3روز قبل آنها را قطع نمایید.همچنین در صورتی که داروهای فشار خون یا آسم مصرف میکنید،در روز لیزر نیز میتواند آنها را طبق ساعت با مقدار کمی آب میل کنید.

پیش از حضور برای انجام لیزر بهتر است تمامی قطعات فلزی که در تماس با پوست شما هستند مانند زیور آلات،پیرسنگ ها وحتی لباس های زیر که بند فلزی دارند نیز از بدن جدا کنید.

 

مراقبت های بعد از لیزر فیشر

در ساعاتی ابتدایی پس از انجام لیزر فیشر ممکن است درد و سوزش متوسطی را بیماران تجربه نمایند.برای اینکار مسکن های مناسبی برای بیماران تجویز میشود.همچنین پس از انجام لیزر فیشر در حالی که بیماران بیهوش هستند،داروی بی حس کننده نیز برای آنها تزریق شده تا ساعات ابتدایی پس از لیزر فیشر را آسانتر سپری کنند.

در نسخه تجویز شده برای دوران  بعد از لیزر فیشر علاوه بر داروهای مسکن،پمادهای تسکین دهنده،آنتی بیوتیک و همچنین داروهای روان کننده روده برای جلوگیری از یبوست تجویز میشود.

بعد از لیزر فیشر حتما میبایست محل لیزر را تمیز نگه دارید.پس از هربار اجابت مزاج میبایست محل زخم به صورت کامل ترجیحا با استفاده از شامپو بچه شسته شود.اینکار را بهتر است تا یک هفته اول پس از لیزر انجام دهید.تمیز نگه داشتن محل لیزر به دلیل تماس با مدفوع،بسیار مهم میباشد،زیرا تمیز بودن موضع عمل به بهبود سریع تر محل زخم کمک شایانی میکند.

اگر سابقه یبوست دارید و یا دیر به دیر نسبت به اجابت مزاج اقدام میکنید این عادت را میبایست ترک نمایید.تغییر عادت های گوارشی پس از لیزر فیشر الزامی میباشد.در واقع اجابت مزاج نرم و منظم از وقع مشکلات مختلف مقعدی مانند فیشر و همورئید جلوگیری میکند. در دوران بعد از  لیزر فیشر و به خصوص هفته های اول،میبایست از  یبوست جلوگیری نمود و دفع مدفوع بدون فشار و زور زدن باشد.

تغذیه بعد از لیزر فیشر یک عنصر اساسی در روند درمان محل لیزر و زخم های قبلی فیشر میباشد.مصرف فراوان مایعات و مواد فیبر دار پس از لیزر فیشر در کرج ضروری میباشد.اینکار باعث تنظیم دفع مدفوع و تخلیه مناسب روده میشود.

بعد از انجام لیزر فیشر حتما بیماران میبایست هر 8ساعت درلگن آب گرم به مدت15دقیقه بنشینند.اینکار به بهبود خونرسانی و تنظیم تون عضلات مقعد کمک میکند.

 

 

مراقبت های پس از لیزر فیشر در کرج

چرا برای لیزر فیشر به مرکز دکتر بیگلریان باید مراجعه نماییم؟

در مرکز دکتر بیگلریان با استفاده از جدیدترین تجهیزات فرآیند لیزر فیشر بیماران انجام میشود.همچنین دستیاران خانم و پرستاران خانم در مرکز دکتر بیگلریان برای انجام لیزر فیشر در کنار مراجعین خانم تا آخرین لحظه برای راحتی بیماران طبق موازین اخلاقی و شرعی حضور دارند.در مرکز دکتر بیگلریان به صورت همزمان امکان لیزر فیشر و همچنین لیزر هموروئید با بیهوشی وجود دارد.

در مرکز دکتر بیگلریان لیزر فیشر با بیهوشی کامل برای مراجعین محترم انجام میشود.اینکار راحتی زیادی برای بیماران به همراه دارد.تمامی تجهیزات مورد استفاده برای لیزر فیشر به دقت و با استفاده از برترین مواد ضد عفونی کننده پس از هر بیمار،کاملا ضد عفونی میشوند.در واقع تجهیزات لیزر فیشر به دو دسته تجهیزات یکبار مصرف و تجهیزات غیر قابل تعویض تقسیم بندی میشوند.

 ارتباط با بیماران و ویزیت های منظم پس از انجام لیزر فیشر برای بیماران به صورت مشخص برقرار میباشد.همچنین در روزهای تعطیل و ساعات غیر کاری نیز از طریق فضای مجازی و تلفنی امکان ارتباط بیماران با همکاران ما برای پاسخدهی به سوالات آنها فراهم میباشد.

منبع

فیلم لیزر فیشر

1 Videos

بهترین اقدام برای درمان فیشر در گام نخست ویزیت نزد یک پزشک ماهر در زمینه گوارش میباشد.ایشان بر اساس درجه فیشر شما درمان مناسب را به شما پیشنهاد میکنند

لیزر فیشر نسبت به جراحی باز با درد و خونریزی کمتر همراه میباشد.در این روش دوران نقاهت نسبت به جراحی باز کوتاه تر میباشد.

به طور کلی تمامی میوه ها و سبزیجات به سبب تاثیر مستقیم در فعالیت روده ها و کمک به دفع مناسب مدفوع،برای بیماری فیشر یا شقاق موثر میباشند.

شقاق با فیشر هر دو نام یک بیماری میباشند.در واقع شقاق یا ترک مقعدی در گفتار عوام مردم بیشتر شناخته شده است یا فیشر.فیشر یک اصطلاح علمی این بیماری میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *