کولونوسکوپی با بیهوشی عبارت است از بررسی اندوسکوپیک روده بزرگ  توسط پزشک فوق تخصص گوارش مانند دکتر امید بیگلریان.لوله کولونوسکوپی مانند لوله اندوسکوپی خاصیت ارتجاعی داشته،وقطری به اندازه انگشت و البته با طول بیشتر از لوله اندوسکوپ میباشد که همانند آن در قسمت سر ،یک دوربین جهت دیدن روده ها وجود دارد. همچنین علاوه بر دوربین،امکان اخذ نمونه،برداشت پولیپ ها وحتی تخلیه روده ها نیز(تا حد امکان) به وسیله لوله کولونوسکوپ قابل انجام است.لوله از محل رکتوم به داخل روده بزرگ هدایت میشود تا به قسمت انتهایی آن برسد.در این بین پزشک فوق تخصص گوارش تمامی قسمت های روده بزرگ را از طریق مانیتور مشاهده میکند.

بهترین روش تشخیص سرطان های کولورکتال انجام کولونوسکوپی میباشد.زیرا با این روش به صورت مستقیم و دقیق روده های بیماران بررسی شده و امکان اخذ نمونه وجود دارد. انجام این روش برای تمامی بالغین بالا45سال حتی بدون وجود هرگونه علائمی ضروری میباشد.البته ممکن است با توجه به شرایط بالینی بیماران مانند ریسک فاکتورها،سابقه سرطان های خانوادگی ، سابقه پلیپ و… این محدوده سنی کمتر هم در نظر گرفته شود.

علل رایج انجام کولونوسکوپی:

چک آپ

 یبوست مزمن

اسهال مزمن

خونریزی های گوارشی

بیمار های التهابی

اختلال در دفع

بررسی محل جراحی قبلی روده ها

کاهش وزن

کم خونی

و بسیاری از بیماری ها وشرایط دیگر بنابر صلاحدید پزشکان

علل انجام کولونوسکوپی
انجام کولونوسکوپی با بیهوشی درکرج

در مرکز فوق تخصصی گوارش دکتر امیدبیگلریان از  جدیدترین و به روز ترین تجهیزات موجود در دنیا جهت انجام کولونوسکوپی استفاده میشود.همچنین با کمک کادری مجرب تمامی پروتکل های بهداشتی و گند زدایی تجهیزات با دقت انجام میگردد.

چرا  انجام کولونوسکوپی با بیهوشی  ضروری است؟

به دلیل تزریق هوا در داخل روده ها حین کولونوسکوپی،بیمار احساس پر بودن روده ها و درد شکم خواهد داشت به همین خاطر بیماران که تحت بیهوشی قرار گرفته اند؛این حس ناخوشایند یا تجربه نمیکنند.

بیهوشی کولونوسکوپی یک خواب مصنوعی میباشد که توسط پزشک فوق تخصص گوارش و پرستار مجرب طبق دستورالعمل های جهانی و با وجود تجهیزات مراقبتی کامل انجام میشود

به دلیل شیوع بالا سرطان های دستگاه گوارش وبه خصوص سرطان های روده بزرگ در ایران،هرگونه علائم گوارشی را بهتر است جدی گرفته وجهت اطمینان خاطر با پزشک فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد دکتر امیدبیگلریان در کرج میتواند مشورت نمایید.

یکی از مهمترین کمک های این روش در پیشگیری سرطان های کولورکتال،تشخیص زودهنگام پلیپ های روده و برداشت آنها میباشد.زیرا پلیپ ها مقدمه ای بر سرطان دستگاه گوارش میباشند که در صورت عدم درمان،خطرناک میباشند.

برای مطالعه بیشتر درباره انواع پولیپ های روده کلیک کنید

به طورکلی تمامی افراد بالای 45سال،افراد دارای سابقه فامیلی،افراد دارای علائمی نظیر خونریزی گوارشی،یبوست مزمن،اسهال مزمن و حتی درد شکمی مزمن بهتر است تحت کولونوسکوپی قرار گیرند.

پس از انجام پروسیجر، نیاز یا عدم نیاز به کولونوسکوپی مجدد و زمان احتمالی آنرا پزشک شما تعیین میکنند.

حین انجام کولونوسکوپی با بیهوشی پزشک به دنبال چه مواردی است؟

 

 به محض ورود لوله(اسکوپ) کولونوسکوپ به روده بزرگ پزشک فوق گوارش به دنبال پولیپ ها،زخم ها وهر مورد غیر طبیعی در دستگاه گوارش میباشد.همچنین حرکات روده و جود هرگونه اختلال اناتومیکی مانند:انواع همورئید؛فیستول ها،شقاق،دیورتیکول  های روده واختلال در دریچه های روده بزرگ بررسی میشوند. به طور میانگین 40درصد افراد بالای 50سال در روده خود پولیپ دارند که در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب میتوانند به سرطان تبدیل شوند.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پولیپ های گوارشی،خواندن این متن را به شما پیشنهاد میکنیم

پولیپ ها در سایز های مختلف از چند میلی متر تا چند سانتی متر در قسمت های مختلف روده میتوانند یافت شوند.پولیپ ها سرطانی نیستند اما میتوانند درصورت عدم درمان و گذشت زمان سرطانی شوند.

جهت مطالعه بیشتر درباره جراحی لیزری پولیپ ها کلیک کنید

 در مرکز فوق تخصصی گوارش دکتر بیگلریان امکان انجام کولونوسکوپی،اندوسکوپی و هچنین جراحی لیزری پولیپ های دستگاه گوارش در یک مرحله وجود دارد.

چرا مرکز فوق تخصصی  دکتر امید بیگلریان را برای کولونوسکوپی انتخاب کنیم؟

 

در این مرکز از جدیدترین تجهیزات و وسایل جهت بررسی روده ها استفاده میشود.دکتر امیدبیگلریان فوق تخصص بیماری های کبد و گوارش تجربه انجام بیش از 13هزار کولونوسکوپی را تحت بیهوشی و بی حسی دارند. تمامی پروتکل های بهداشتی کرونا وگندزدایی وسایل با دقت و طبق جدیدترین پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت انجام میگردد.یکی از موارد مهم در ضد عفونی تجهیزات،رعایت فاصله زمانی مناسب بین بیماران،جهت طی کردن زمان لازم برای ضد عفونی میباشد.

 یکی از امکانات ویژه کلینیک فوق تخصصی گوارش دکتر امید بیگلریان وجود دستگاه جراحی لیزری پولیپ روده میباشد که امکان جراحی لیزری پولیپ های روده را با کولونوسکوپی فراهم میکند.

آمادگی جهت کولونوسکوپی چگونه است؟

 

آمادگی روده پیش از انجام کولونوسکوپی بسیار ضروری است.زیرا دیدن روده ها به صورت کامل و دقیق زمانی میسر است که آمادگی لازمه برای کولونوسکوپی انجام گرفته باشد. زمانی که روده ها به طور کامل تمیز نشده باشند،احتمال تشخیص پولیپ ها و یا زخم ها دشوارتر میشود. برای مطالعه نحوه کامل انجام آمادگی جهت کولونوسکوپی اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید که علاوه بر مصرف داروهای مسهل و روان کننده روده،مصرف مایعات فراوان و پیاده روی جهت آمادگی بیشتر ضروری میباشد.

 زمان مورد نیاز برای آمادگی پیش از کولونوسکوپی با توجه به سن بیماران و بیماری های زمینه ای متفاوت میباشد،اما معمولا یک روز کافی است.

دستور آمادگی یک روزه کولونوسکوپی دکتر امید بیگلریان

پس از حضور در کلینیک فوق تخصصی گوارش دکتر بیگلریان جهت کولونوسکوپی چه انتطاری باید داشته باشیم؟

 

 ابتدا کارهای پذیرش شما توسط همکاران انجام میشود.سپس جهت بیهوشی از دست شما آنژیوکت گرفته میشود.پس از پوشیدن لباس های یک بار مصرف مخصوص،تا فرا رسیدن نوبت در فضای مجزا و طبق پروتکل های بهداشتی،منتظرخواهید بود.

پس از حضور در اتاق کولونوسکوپی،ابتدا به پهلو چپ خواببیده و پس از اتصال وسایل پایش بیهوشی و ویزیت توسط متخصص بیهوشی،داروهای بیهوشی برای شما تجویز میشود. انجام پروسه  بررسی روده ها ممکن است بین15تا30دقیقه طول بکشد.پس از اتمام کولونوسکوپی و از بین رفتن اثرات داروی بیهوشی(حدود15دقیقه پس از اتمام پروسیجر)،شما از مرکز فوق تخصصی گوارش دکتر امیدبیگلریان در کرج مرخص میشوید.

در روز کولونوسکوپی میبایست داروهای قلبی،اعصاب وآسم خود را طبق دستور قبلی مصرف کنید و حتما به تیم پزشک خود در کلینیک فوق تخصصی گوارش دکتر بیگلریان اطلاع دهید.

عوارض کولونوسکوپی

 

با توجه به تجربه بالای دکتر امیدبیگلریان و استفاده از جدیدترین وسایل و روش های موجود،بروز عوارض  جدی به دنبال کولونوسکوپی بسیار اندک میباشد.

شایع ترین عارضه شامل دردشکم به دلیل استفاده از گازهای طبی جهت متسع کردن روده ها ودید کامل روده ها وچین ها آن میباشد.این عارضه به سرعت و پس تخلیه چندباره هوا روده ها پس از انجام پروسیجر رفع میگردد.

خونریزی و پارگی روده از دیگر عوارض جدی کولونوسکوپی میباشند که شیوع بسیار کمی داشته اما در کلینیک فوق تخصصی گوارش دکتر بیگلریان آموزش های لازمه جهت اطلاع بیماران پس از ترخیص و حضور در منزل درباره علائم خطر داده میشود

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت انجمن گوارش ایران میتوان مراجعه نمود

کولونوسکوپی علی رغم نام ترسناکش،هیچگونه دردی ندارد و حین کولونوسکوپی با بیهوشی بیمار کاملا خواب بوده ومتوجه چیزی نمیشود.

با وجود داروهای جدید برای پاکسازی روده،آمادگی کولونوسکوپی یک روزه میباشد و آسانتر از گذشته شده است

در مرکز فوق تخصصی گوارش دکتر بیگلریان خدمات کولونوسکوپی و لیزر هموروئید برای بانوان با حضور دستیاران خانم انجام میشود

در گذشته کولونوسکوپی و اندوسکوپی بدون بیهوشی و با بی حسی انجام میشد.انجام کولونوسکوپی با بی حسی با احساس درد و پر بودن زیادی شکم همراه هست(به دلیل تزریق هوا حین کولونوسکوپی) و در اغلب موارد بیماران نمیتوانند تحمل کنند

اندوسکوپی وکولونوسکوپی همزمان

در بسیاری از مواقع در بیماران مسن و همچنین بیماران با دردهای شکمی،آزمایش خون مشکوک وشرایط مشابه نیاز است که تمامی قسمت های لوله گوارش بررسی شوند.انجام همزمان اندوسکوپی و کولونوسکوپی با بیهوشی به تعیین  دقیق وجود مشکل احتمالی کمک میکند در طی انحام این کار از طریق اندوسکوپی تمام حلق،مری معده ،اثنی عشر وقسمت های اولیه روده باریک یا  دئودنوم بررسی میشود،طی کولونوسکوپی نیز تمام روده بزرگ وقسمت انتهایی روده باریک یا ایلئوم  ارزیابی میشود.اندوسکوپی و کولونوسکوپی با بیهوشی در کرج به طور همزمان با یک جلسه بیهوشی انجام میشود.آمادگی انجام همزمان اندوسکوپی و کولونوسکوپی با هم مانند آمادگی برای کولونوسکوپی میباشد.بسیاری از بیماران میانسال با مشکلات روده ،زمانی که برای کولونوسکوپی به مرکز گوارش دکتر بیگلریان مراجعه میکنند،به صورت داوطلبانه درخواست انجام اندوسکوپی با بیهوشی میکنند.

 

 تفسیر جواب کولونوسکوپی

جواب کولونوسکوپی معمولا حدود۳۰دقیقه پس از انجام کولونوسکوپی حاضر میشود‌.برخلاف اندوسکوپی معده که معمولا بیشتر مواقع  از معده نمونه گرفته میشود،در کولونوسکوپی کمتر نمونه از روده گرفته میشود.جواب کولونوسکوپی شامل چند قسمت مهم میباشد. جواب کولونوسکوپی بر اساس قسمت های مختلف روده تقسیم میشود.ایلئوم یا قسمت انتهایی روده باریک میباشد که در اغلب موارد کولونوسکوپی امکان بررسی و دیدن آن وجود دارد.این محل عموما نرمال بوده مگر در مواردی که التهاب یا زخم داشته باشد.قسمت های بعدی شامل سکوم،کولون صعودی،کولون عرضی و کولونون نزولی مباشید.این سه قسمت نیز مانند ایلئوم بوده با این تفاوت که امکان وجود پولیپ نیز در آنها وجود دارد.قسمت بعدی نیز رکتوم میباشد که علاوه بر احتمال وجود زخم،التهاب و پولیپ،امکان واریسی شدن رگ ها آن و وجود هموروئید نیز محتمل است

هزینه کولونوسکوپی با بیهوشی

هزینه کولونوسکوپی با بیهوشی در حال حاضر در بخش خصوصی تعرفه متفاوتی دارد.براساس محل انجام کولونوسکوپی،مهارت پزشک فوق تخصص وهمچنین نیاز به انجام پروسیجر های دیگر مانند برداشتن پولیپ های روده متفاوت میباشد.هزینه کولونوسکوپی در کرج در بخش خصوصی از حدود یک میلیون و500تا 3میلیون متفاوت میباشد. برای اطلاع از هزینه انجام کولونوسکوپی در کرج با بیهوشی توسط دکتر امید بیگلریان فوق تخصص گوارش بهتر است از طریق واتس آپ از شماره09300828836اطلاعات به روز را دریافت نمایید.به دلیل نوسانات داروی بیهوشی متاسفانه،هزینه کولونوسکوپی نیز نوسان دارد.همچنین امکان دریافت هزینه کولونوسکوپی با بیهوشی از شرکت بیمه تکمیلی میباشد.معمولا علاوه بر هزینه کولونوسکوپی،تجهیزات مصرفی کولونوسکوپی مانند لباس،پنس،آنژیوکت و.. نیز به وصورت جداگانه میبایست تهیه شود

کولونوسکوپی در کرج
پاره شدن روده حین کولونوسکوپی

یکی از نگرانی های عمده بیماران حین انجام کولونوسکوپی پاره شدن و آسیب زدن به روده ها میباشد.به طور معمول به دلیل جنس لوله کولونوسکوپ و همچنین دیواره روده ها،امکان آسیب رسیدن به روده ها حین کولونوسکوپی بسیار اندک است.تجربه پزشک انجام دهنده یک عامل مهم و تعیین کننده در جلوگیری از این مشکل میباشد.در واقع گاهی بر اثر برخی بیماری های گوارشی،قسمت هایی از روده بزرگ یا کولون نازک میشود،این بیماری به نام دیورتیکول روده شناخته میشود.بیشترین مواقعی که احتمال پارگی روده وجود دارد،همین وجود دیورتیکول های ملتهب ویا به اصطلاح دیورتیکولیت ها میباشد. احتمال پارگی روده حین کولونوسکوپی بسیار بسیار اندک است اما در صورت بروز عموما نیاز به مداخله جراحی میباشد

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *