جراحی لیزری پولیپ روده با بیهوشی وبدون درد،به صورت سرپایی.

پولیپ های دستگاه گوارش در میان بالغین شیوعی حدود30تا50درصد داشته  که هم میتواند علامت دار و هم بدون علامت باشد.رنج سنی بروز پولیپ معمولا بالا35سال بوده،هرچند  در بیماران جوانتر نیزامکان دیده شدن پولیپ وجود دارد.

پولیپ های تجمعی از سلول های پوششی روده میباشد که به صورت توده در قسمت های مختلف روده میتوانند دیده شوند

پولیپ ها در  گذر زمان و درصورت عدم خارج شدن از بدن میتوانند سرطانی شوند. اما معمولا برای سرطانی شدن چندین سال زمان نیاز دارند.تشخیص زودهنگام و به موقع آنها باعث رفع خطر کامل میشود. معمولا اغلب پولیپ های روده با روش پولیپکتومی لیزری توسط دکتر امید بیگلریان فوق تخصص گوارش در کرج قابل  برداشتن میباشند.در ادامه درباره انواع پولیپ ها و اینکه چه میزان شانس تبدیل به سرطان را دارند،توضیح داده میشود.

علل بروز پولیپ:

رژیم غذایی پر از چربی

رژیم سرشار از گوشت قرمز

رژیم غذایی کم فیبر

مصرف سیگار

چاقی

سابقه خانوادگی پولیپ یا سرطان کولون

انواع پولیپ های روده

پولیپ های هایپرپلازیک روده:

این پولیپ های معمولا سایز کوچکی داشته و در قسمت های انتهایی روده ها دیده میشوند. این پولیپ های هیچ شانسی برای تبدیل شدن به بدخیمی ندارند. افتراق بین انواع پولیپ ها حین کولونوسکوپی میسر نیست و میبایست تحت بررسی پاتولوژی قرار گیرند.  برداشتن این پولیپ ها توسط فوق تخصص گوارش مانند دکتر امیدبیگلریان به روش پولیپکتومی لیزری قابل انجام است

پولیپ های آدنوماتوزروده :

دو-سوم پولیپ های روده از این جنس میباشند.اغلب این پولیپ ها شانسی برای تبدیل شدن به سرطان ندارند.اما در برخی موارد ممکن است پتانسل  تبدیل به سرطان را داشته باشند

پولیپ های بدخیم روده:

این پولیپ  ها همان سرطان میباشند که پس از بررسی توسط متخصص پاتولوژی و تشخیص نوع دقیق آنها،جهت ادامه روند درمان،پزشک فوق تخصص گوارش  مانند دکتر امید بیگلریان برای شما توضیح  تکمیلی و دقیق میدهد.

علائم پولیپ روده:

در بسیاری از بیماران پولیپ روده بدون علامت بوده و به صورت اتفاقی حین کولونوسکوپی تشخیص داده میشود. اما گاهی ممکن  است با خونریزی یا دفع سخت مدفوع   همراه باشد.

جراحی لیزری پولیپ روده با بیهوشی

کولونوسکوپی بهترین روش تشخیص پولیپ ها میباشد،زیرا علاوه بر امکان مشاهده پولیپ،امکان نمونه برداری وهمچنین پولیپکتومی لیزری توسط دکتر امید بیگلریان فوق تخصص گوارش وجود دارد.

برای اینکار دستگاه کولونوسکوپ از قسمت رکتوم وارد روده ها شده و توسط پزشک به سمت محل پولیپ هدایت میشود. با ظاهر شدن پولیپ در لنز کولونوسکوپ با استفاده از لیزر و تجهیزات مخصوص،پولیپ جراحی و خارج میشود.

بر اساس یک قانون کلی میبایست تمامی پولیپ های جراحی شده برای بررسی بیشتر،نزد آزمایشگاه و متخصص پاتولوژی بررسی شوند

برداشتن پولیپ روده
چگونگی جراحی پولیپ روده به روش لیزری

ملاحظات پس از برداشتن پولیپ

معمولا هیچ دردی وجود ندارد یا بسیار اندک است

برداشتن پولیپ با روش جراحی لیزری عموما با هیچگونه خونریزی همراه نیست،اما وجود خونریزی به میزان کم در چند ساعت ابتدایی پس از پولیپکتومی طبیعی میباشد.

بهتر است طی یک روز اول پس از پولیپکتومی،رژیم غذایی نرم مصرف شود.

با توجه به نوع  وجنس پولیپ،  عموما مدتی پس از پولیپکتومی یا برداشتن پولیپ های روده به روش لیزری نیاز به کولونوسکوپی جهت چک کردن روده ها از نظر رشد مجدد پولیپ در قسمت قبلی ویا سایر قسمت های روده میباشد که این زمان میتواند از چندماه تا چند سال متغییر باشد.

چه علائم خطری پس از برداشتن پولیپ روده با روش لیزری به عنوان علامت هشدار جهت مراجعه به پزشک خود یا مرکز درمانی به صورت اورژانسی هستند؟

خونریزی زیاد از حد،درد یا خروج ترشح از رکتوم
مدفوع سیاه یا تیره
وجود علائم عفونت نظیر:تب و لرز
تهوع و استفراغ شدید