مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس معده یکی از مهمترین دلایل موفقیت بیماران بعد از آن میباشد.بوتاکس معده یکی از جدیدترین روش های مقابله با چاقی و کاهش وزن میباشد.این روش به عنوان گامی نوین برای رسیدن به تناسب اندام شناخته میشود.بوتاکس معده با کاهش حرکات معده و احساس سیری زودرس وهمچنین گرسنگی دیررس به بیماران برای کنترل اشتها و رعایت بهتر اصول غذایی کمک میکند.بوتاکس معده در کنار رعایت اصولی و انجام فعالیت بدنی منظم و روزانه به کاهش وزن شما کمک شایانی میکند.

به طور کلی تزریق بوتاکس به معده یک کار سرپایی میباشد.اینکار دقیقا مانند اندوسکوپی معده میباشد با این تفاوت که زمان آن حدود10الی20دقیقه بیشتر از اندوسکوپی معده طول میکشد و دلیل آن هم انجام تزریق در ماهیچه معده میباشد.معمولا حدود 30دقیقه بعد از تزریق بوتاکس به معده بیماران امکان ترخیص و رفتن به منزل را دارند.گاهی ممکن است به دلیل تزریق داروهای بیهوشی نیاز به حضور یک تا 2ساعته در مرکز درمانی باشد.

روز اول تزریق بوتاکس به معده یا معجزه آب یخ

روز اول پس از تزریق بوتاکس به معده یکی از مهمترین روزها در مراقبت های بعد از بوتاکس معده میباشد.توصیه اغلب پزشکان بعد از بوتاکس معده  به بیماران آن است که حداقل بین2تا4ساعت چیزی میل نکنند و بعد از آن شروع به مصرف مایعات خنک نمایند.بهتر است در روز اول صرفا آب یخ و خنک میل شود.علت توصیه به مصرف آب و مایعات خنک آن است که بوتاکس حداکثر کارایی و اثر را داشته باشد.

بوتاکس یا همان توکسین بوتولونیوم یک ارگانیسم زنده میباشد که در یک فضای خنک میبایست نگهداری شود و پس از تزریق به معده نیز در صورت مجاورت به سرما،همچنان میتواند فعال بوده و با حداکثر توان به ایجاد تاثیر بر معده مشغول شود.علت مصرف مواد خنک همین مورد میباشد.ضمن آن اگر بیماران از نوشیدنی های گرم در روز اول پس از تزریق بوتاکس استفاده نمایند ممکن است باعث کاهش اثر بوتاکس معده شوند.

یکی دیگر از دلایل توصیه به مصرف آب یخ بعد از بوتاکس معده،جلوگیری از جذب بوتاکس به قسمت های دیگر بدن میباشد.آب خنک موجب انقباض عروق معده شده و همین مسئله از حرکت و جذب بوتاکس به خون و حرکت به قسمت های دیگر بدن جلوگیری میکند.گاهی ممکن است با انجام تمامی مراقبت ها و تکنیک اصولی تزریق بوتاکس به معده،بخشی از بوتاکس معده به قسمت های دیگر بدن رفته و علائمی همچون سرگیجه و دوبینی به صورت گذرا برای بیماران ایجاد نماید.

روز اول پس از تزریق بوتاکس به معده ممکن است کمی احساس درد معده یا درد در شکم یا حتی شانه و کتف داشته باشید که کاملا طبیعی بوده و به خاطر تزریق بوتاکس به معده میباشد.برای کنترل درد در ساعت های اولیه بعد از تزریق بوتاکس به معده معمولا پزشک شما داروهایی مانند هیوسین،کلینیوم سی ،پنتوپرازول،امپرازول و… تجویز میکند.درد بعد از بوتاکس معده معمولا با مصرف داروهای ذکر شده به طور کامل رفع میشود اما گاهی ممکن است بیماران نیاز به مصرف مسکن خوراکی یا تزریقی داشته باشند.

درد بعد از بوتاکس معده طبیعی است و نگران کننده نمیباشد.این درد معمولا طی 6ساعت اول بعد از بوتاکس معده ایجاد میشود و در حدود10درصد بیمارانی که بوتاکس معده انجام میدهند،درد را تجربه میکنند.درد بعد از تزریق بوتاکس به معده به دو  دلیل ایجاد میشود :دلیل اول تزریق بوتاکس به سوزن های مخصوص به معده و دوم تزریق  هوا در معده برای متسع شدن کامل آن و انجام تزریق به نقاط مناسب در معده میباشد.معمولا در معده در خانم های جوان بعد از بوتاکس معده شایع تر است.

مراقبت های بعد از بوتاکس معده

مراقبت های روز نخست بعد از بوتاکس معده

به طور کلی شما پس از حدود یک ساعت بعد از انجام بوتاکس معده میتوانید به فعالیت های شخصی خود بپردازید.اما به دلیل دریافت داروهای بیهوشی،بهتر است روز اول بعد از تزریق بوتاکس به معده استراحت نمایید.در روز بعد پس از بوتاکس معده میتوانید به تمامی کارهای شخصی خود بپردازید.معمولا سه روز ابتدایی بعد از تزریق بوتاکس بهتر است از رژیم مایعات استفاده نمایید.

رژیم پروتئینی مایعات در سه روز اول بعد از بوتاکس شامل مصرف عصاره مرغ،گوشت قرمز،گوشت بلدرچین و انواعی از شیرها میتواند باشد.همچنین بیمارانی که از قبل مشکل یبوست داشتند نیز میتوانند در این سه روز به صورت نا محدود از کاهو یا سبزیجات دیگر مصرف نمایند. از مصرف غذاهای جامد طی سه روز اول بعد از بوتاکس  بهتر است خودداری نمایید تا بوتاکس در محل های تزریق تثبیت شود.

روز چهارم بعد از بوتاکس معده

در این روزها که دیگر رژیم مایعات پر پروتئین به اتمام رسیده است،معمولا بر اساس شرایط بیماران و بر اساس صلاحدید پزشک معالج ممکن است غذای جامد یا سوپ را بتوانید شروع کنید.اینکه روز چهارم بعد از بوتاکس معده بتوانید غذا میل کنید یا سوپ را پزشک شما مشخص میکند. انجام فعالیت های بدنی به خصوص ورزش های هوازی در حدود45دقیقه در روز طی روزهای اول بعد از بوتاکس معده به کاهش وزن معجزه آسای شما کمک میکند.ترجیحا در سوپ خود از سبزیجات و عدس ،گوشت یا مرغ صرفا استفاده نمایید.مصرف سیب زمینی و انواع مواد کربوهیدرات دیگر مثل رشته سوپ و… بهتر است همچنان تا ده روز نخست بعد از بوتاکس معده محدود شوند.

البته به دلیل این رژیم فاقد کربوهیدرات ممکن است بیماران روزهای اول بعد از تزریق بوتاکس به معده مقداری احساس ضعف،سرگیجه و سردرد داشته باشند که با مصرف مسکن ها و یا تزریق سرم و مصرف میزان کافی از مایعات علائمشان بهبودی میابد.

رژیم غذایی بعد از بوتاکس معده

فاصله زمانی بین بوتاکس معده  وسایر قسمت های بدن

تا چه مدت بعد از بوتاکس معده نباید دراز کشید؟

یکی از سوالات رایج بیماران بعد از بوتاکس معده درباره زمان دراز کشیدن بعد از بوتاکس معده میباشد.اساسا ریشه اصلی این سوال در استفاده از بوتاکس برای رفع چین و چروک های پیشانی میباشد.بعد از بوتاکس پیشانی توصیه میشود که بیماران چند ساعتی را دراز نکشند اما بعد از بوتاکس معده تغییر حالت بیماران خیلی مهم نیست و حتی بیماران از یک ساعت پس از تزریق میتوانند به فعالیت های ورزشی نیز بپردازند اما به دلیل وجود اثرات بیهوشی بهتر است در روز اول اینکار انجام نشود.

مصرف سیگار و مشروب بعد از بوتاکس معده

مصرف مکمل ها طی روزهای اول بعد از بوتاکس معده

احساس ضعف به دنبال غذا نخوردن ومصرف مایعات طی روزهای اول بوتاکس معده یکی از مشکلات نسبتا شایع در میان بیماران میباشد.این مسئله به دو دلیل رخ میدهد،دلیل نخست وابستگی شدید بیماران به مصرف کربوهیدرات  و دوم نیز وابستگی روانی بیماران به مصرف غذا میباشد.یکی از سوالات رایج بیماران در روزهای اول پس از بوتاکس معده نحوه استفاده از مکمل های دارویی میباشد.

سه روز اول رژیم غذایی بعد از بوتاکس معده معمولا برای بیماران کمی دشوار میباشد اما بعد از آن بیماران رفته رفته به شرایط آن عادت میکنند

سردرد پس از بوتاکس معده ممکن است ایجاد شود،این سردرد معمولا به خاطر رژیم غذایی ایجاد میشود و مصرف مسکن برای تسکین این درد بلامانع است