بوتاکس معده یک روش نوین برای درمان چاقی میباشد.این روش به کاهش وزن حدود5تا15کیلویی در بیماران کمک میکند.این روش بسیار جدید بوده و تحقیقات مختلفی برای نحوه اثر بخشی آن در جریان است.اما تمامی تحقیقات انجام شده تا امروز بر توانایی بوتاکس معده در کاهش وزن تاکید دارد.یکی از اقدامات کمی تهاجمی برای کاهش وزن تزریق بوتاکس معده میباشد.

چاقی و اضافه وزن در افراد،میتواند مشکلات متعدد و متفاوتی را ایجاد کند.طیف گسترده ای از مشکلات متابولیک و قلبی مانند قند خون بالا،چربی خون بالا،فشار خون و… را ایجاد میکند.همچنین چاقی سبب بروز انواع مشکلات مفاصل و استخوان ها میتواند شود.شایع ترین مشکل بیماران به دنبال چاقی،اختلال در مفاصل زانو ها میباشد.

تزریق بوتاکس به معده چگونه میباشد؟

تزریق بوتاکس معده پس از القای خواب مصنوعی یا همان بیهوشی سبک انجام میشود.اینکار توسط پزشک فوق تخصص گوارش انجام میشود.بوتاکس معده به کمک اندوسکوپی به معده تزریق میشود.در واقع نخستین گام برای تزریق بوتاکس معده،ابتدا انجام اندوسکوپی معده و بررسی کامل معده از نظر وجود مشکلات مختلف نظیر زخم،التهاب های غیر عادی و … میباشد.

پس از آنکه پزشک فوق تخصص گوارش از عدم وجود مشکلات جدی در معده اطمینان حاصل نمود،نسبت به تزریق بوتاکس به معده اقدام میکند.اینکار به وسیله سوزن مخصوصی که از طریق اندوسکوپ به داخل معده وارد میشود،انجام میگردد.حدود هزار واحد بوتاکس یا دو ویال داروی بوتاکس به معده تزریق میشود.این هزار واحد در حدود40نقطه معده تزریق میشود.اینکه محل تزریق بوتاکس معده در کجا باشد و هر قسمت معده چه مقدار بوتاکس دریافت کند را پزشک مشخص میکند.

پس از تمام شدن اندوسکوپی معده و تزریق بوتاکس معده،فرآیند به هوش آمدن بیماران آغاز میشود.تزریق بوتاکس به معده حدود20دقیقه طول میکشد.البته بستگی به مهارت پزشک معالج این مدت میتواند بین15 تا30دقیقه نیز متفاوت باشد.

بهترین بوتاکس برای معده

چه بوتاکسی برای تزریق بوتاکس معده بهتر است؟

نوع بوتاکس تزریق شده به پیشانی با داروی بوتاکس تزریق شده به قسمت های دیگر بدن تفاوتی ندارد.در حال حاضر در بازار دارویی ایران صرفا دو نوع داروی بوتاکس تاییده شده  به نام های دیستون و مسپورت وجود دارد.این دو دارو تاییدیه وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی ایران را دارد و بر تمام زنجیره تولید تا تحویل به مراکز درمانی نظارت های کافی به خصوص از نظر رعایت زنجیره سرد وجود دارد.

یکی از سوالات رایج بیمارانی که قصد تزریق بوتاکس به معده دارند درباره نوع و میزان بوتاکس تزریق شده میباشد.در واقع در بازار دارویی ایران در حال حاضر فقط این دو دارو تاییدیه تزریق و استفاده را دارند و سایر بوتاکس های موجود از مسیر های غیر قانونی وارد کشور شده اند که درباره نظارت بر نحوه نگهداری آنها هیچ چیز مشخصی وجود ندارد.

عوارض کوتاه مدت تزریق بوتاکس معده

تزریق بوتاکس معده مانند هر اقدام پزشکی دیگری میتواند با عوارض همراه باشد.به طور کلی تزریق بوتاکس به معده جزو اقدامات کم ریسک و کم تهاجمی میباشد اما در عین حال میتواند عوارضی را داشته باشد.یکی از عوارضی که به نسبت سایر عوارض بعد از تزریق بوتاکس شایع تر میباشد،تاری دید و سرگیجه گذرا میباشد.

تاری دید و سرگیجه پس از تزریق بوتاکس معده ممکن است در کمتر از 5 درصد بیماران ایجاد شود،این عارضه به طور معمولا حدود2هفته پس بروز،ّبه طور خود به خود رفع میشود.علت ایجاد این عارضه،جذب میزان اندکی از بوتاکس تزریق شده به معده به داخل جریان خون میباشد.

یکی از دیگر از عوارض کوتاه مدت تزریق بوتاکس معده ایجاد ضعف عمومی  در کمتر از 5درصد بیماران میباشد.این ضعف عمومی حدود10روز پس از تزریق بوتاکس به معده آغاز شده و میتواند تا2هفته نیز ادامه پیدا کند.این ضعف عمومی با مصرف زیاد مایعات و انجام فعالیت های بدنی به میزان کافی،بین5تا10روز پس از آغاز شدن از بین میرود.

عوارض نادر و کوتاه مدت دیگری نیز بعد از تزریق بوتاکس به معده ممکن است دیده شود.تنگی نفس یکی از عوارض بسیار نادر پس از تزریق بوتاکس به معده میباشد.این عارضه به خاطر جذب سیستمیک داروی بوتاکس در خون و تاثیر بر عضلات مختلف بدن و عضلات تنفسی به وجود می آید.

درد بعد از تزریق بوتاکس معده نیز یک عارضه کوتاه مدت دیگر میباشد که در حدود40درصد بیماران دیده میشود.بعد از تزریق بوتاکس معده به دلیل تزریق حدود40نقطه بوتاکس در معده ممکن است بیماران تا چند ساعت اول پس از تزریق ،احساس درد و سوزش در قفسه سینه و معده خود داشته باشند.علت درد معده بعد از تزریق بوتاکس آن است که بافت معده عضلانی بوده و تزریق بوتاکس همانند یک تزریق عضلانی بوده و درد بعد از آن یک امر طبیعی میباشد.

خونریزی بعد از تزریق بوتاکس به معده یک باور اشتباه میباشد.اندازه سوزن تزریق بوتاکس آنقدر کوچک میباشد که شانس خونریزی و ایجاد زخم های گوارشی به دنبال این روش بسیار کم و چیزی معادل صفر میباشد. تنها در صورتی که بیماران سابقه اختلالات انعقادی باشند و یا زخم معده فعال داشته باشند احتمال خونریزی بعد از تزریق بوتاکس وجود دارد.در صورتی که این کار توسط یک پزشک ماهر انجام شود،احتمال خونریزی چیزی نزدیک به صفر میباشد،زیرا پیش از انجام هر گونه تزریق،تمامی قسمت های معده اندوسکوپی میشود.

تغییر صدا یکی از نگرانی های عمده بیماران پیش از تزریق بوتاکس معده میباشد که همواره در جلسات مشاوره از دکتر امید بیگلریان پرسیده میشود.شانس تغییر صدا بر اثر اندوسکوپی معده تقریبا معادل صفر میباشد.همچنین تغییر صدا به دنبال تزریق بوتاکس معده یک عارضه نادر میباشد که در درصد کمی از بیماران میتواند رخ دهد.این عارضه گذار میباشد و معمولا تا 2هفته بعد از ظاهر شدن از بین میرود.

حساسیت به ماده بوتاکس نیز یکی از عوارض نادر اما نسبتا مهم بعد از تزریق بوتاکس میباشد.در واقع حساسیت به بوتاکس میتواند در انواع روش های تزریقی بوتاکس شامل:پیشانی،زیربغل و… رخ دهد.علائم حساسیت به بوتاکس متفاوت است اما شایع ترین علائم حساسیت عبارت است از بثورات جلدی،کهیر،ِقرمز شدن پوست و ….

عوارض بوتاکس معده

عوارض بلند مدت بوتاکس معده

در حال حاضر علی رغم آنکه بوتاکس به صورت گسترده در درمان بیماری های مختلف طی چند دهه اخیر استفاده شده است،هیچگونه گزارشی دال بر خطرناک بودن آن و ایجاد عوارض منفی در بلند مدت در دسترس نمیباشد.

پس از تزریق بوتاکس معده به دلیل  تخلیه آرام تر معده به روده،ممکن است در حدود5درصد بیماران،ورم معده و نفخ تجربه کنند.این عارضه با مصرف کم حجم تر مواد غذایی و مصرف مقادیر قابل توجهی از فیبرها میتواند رفع شود.نفخ و ورم معده بعد از تزریق بوتاکس معده به ندرت ممکن است دیده شود اما در صورت ایجاد شدن طی 4هفته اول پس از تزریق بوتاکس از بین میرود.