پس از تزریق بوتاکس معده توصیه میشود طی 24سال اول پس از تزریق صرفا از مایعات سرد استفاده شود.در واقع سم بوتولینوم در دمای های پایین و در فضای خنک میتواند زنده بماند و در غیر این صورت عملکرد خود را از دست میدهد.زمانی که این داروی به معده تجویز میشود،درصورتی که طی24ساعت اول پس از تزریق بیماران آب یخ مصرف نمایند.شاهد حداکثر اثر تزریق بوتاکس بر حرکت معده خواهیم بود.

پس از گذشت روز اول تزریق بوتاکس،به مدت سه روز بیماران میبایست مایعات شفاف مصرف نمایند.در واقع بهترین مایع شفافی که دکتر بیگلریان برای بیماران تجویز میکنند شامل عصاره گوشت یا مرغ میباشد.این ماده سرشار از پروتئین بوده و نیازهای غذایی بیماران را به صورت کامل رفع میکند.به مدت سه روز پس از تزریق بوتاکس میبایست بیماران فقط از این عصاره مصرف نمایند.

در این سه روز مصرف هرگونه کربوهیدرات یا غذاهای شیرین و جامد ممنوع میباشد.فقط از عصاره گوشت و مرغ بیماران تغذیه میکنند.همچنین میتوان در این سه رو،روزانه دو لیوان چایی کم رنگ نیز بدون مصرف هرگونه ماده شیرین کننده استفاده نمود.

در واقع دشوارترین مرحله بوتاکس معده همین سه روز میباشد.مصرف اندک غذا از یک طرف و عدم مصرف کربوهیدرات ها برای بیماران از طرف دیگر میتواند سبب بروز علائمی همچون ضعف،سردرد،لرزش دست و عصبانیت شود.باید توجه داشت که بدن به میزان فراوان ذخایر کربوهیدرات داشته و از بابت افت قند خون در این سه روز نباید ترسید. برخی بیماران به سبب وابستگی روانی به مواد قندی ممکن است علائمی  مانند ضعف یا سردرد داشته باشند در روزهای ابتدایی پس از بوتاکس معده که با تزریق داروی مسکن و سرم این علائم کاملا رفع میشوند.

بعد از این روزها،رژیم غذاهای نرم آغاز میشود.این دوره کوتاه4روزه میباشد و در این چهار روز بیماران میتوانند از عدسی و سوپ تغذیه نمایند.توجه داشته باشید که محتویات سوپ میبایست شامل عدس،گوشت چرخ کرده وهویج باشد.همچنان مصرف مواد کربوهیدرات دار مانند سیب زمینی ممنوع میباشد.

رژیم غذایی پس از تزریق بوتاکس معده

بوتاکس معده درد دارد؟

پس از گذشت 8روز از تزریق بوتاکس معده شما میتوانید به رژیم مواد غذایی جامد که پیش از این داشتید،بازگردید.تنها تفاوت عمده در رژیم غذایی پس از بوتاکس معده با قبل از آن،حذف نان میباشد.تا سه ماه پس از تزریق بوتاکس معده مصرف نان ممنوع میباشد.همچنین مصرف برنج و نوشابه نیز بسیار محدود توصیه میشود.

طی سه ماه اول پس از تزریق بوتاکس،برای صبحانه میتوانید از سفیده تخم مرغ،عدسی ویا سوپ استفاده نمایید.همچنین به صورت یک روز در میان نیز میتوانید از ترکیب پنیر،گوجه و خیار نیز استفاده نمایید.استفاده از غذاهای پر پروتئین پس از تزریق بوتاکس به منظور جبران کاهش وزن و جلوگیری از ریزش مو احتمالی ضروری است.

همچنین برای تسریع در کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن از داروهایی مانند ملیتاید که جدیدترین داروی لاغری در دنیا محسوب میشود نیز میتوان استفاده نمود.ملیتاید یک قلم تزریقی مانند انسولین میباشد که به صورت زیر جلدی در اطراف ران،بازوها و ناف میتوان تزریق نمود.این دارو با مکانیسم افزایش سوخت و ساز بدن،میتواند موجب تسریع در کاهش وزن به دنبال تزریق بوتاکس شود.

نحوه مصرف قلم ملیتاید:

سپس در ده روز دیگر دوز 0.6میلی گرمی به صورت روزانه مصرف میشود.(بهتر است در این 10روز تزریق،5روز در دست راست و 5روز در دست چپ یا بلعکس تزریق انجام شود)

پس از اتمام دو دوره ده روزه تزریق این دارو+گذشت 8روز از تزریق بوتاکس معده،مراجعه به پزشک در حوالی روز28پس از تزریق ضروی میباشد.این مراجعه جهت ارزیابی وزن و همچنین تنظیم دوز داروهای شما میباشد.

بعد از تزریق بوتاکس معده چقدر غذا بخوریم؟

بعد از تزریق بوتاکس معده به دلیل کاهش سرعت تخلیه معده،عموما بیماران کمتر از حالت عادی پذیرش غذا دارند.یک اتفاق شایع در این بیماران کاهش حجم وعده های غذایی آنها میباشد.در صورتی که بیماران از نظر روانی به این سبک جدید زندگی عادت کنند میتوانند کاهش وزن خوبی داشته باشند.در واقع کاهش حجم غذا در سه وعده اصلی یک موفقیت بزرگ برای کاهش وزن میباشد.

از مصرف غذاهایی که موجب نفخ میشوند میبایست پرهیز نمود.بهتر است سبزیجات را به صورت آب پز مصرف نمایید.غذاهایی مانند آبگوشت و انواع آش را با حجم کمتر نسبت به گذشته میبایست مصرف نمود.محدود کردن مصرف نان و برنج درکاهش وزن بسیار موثر میباشد.

دلایل عدم موفقیت در کاهش وزن پس از تزریق بوتاکس معده

یکی از دلایل اصلی در عدم کاهش وزن مناسب پس از تزریق بوتاکس معده،ریزه خواری میباشد.ریزه خواری پس از تزریق بوتاکس به دو صورت در بیماران دیده میشود.گروه اول،افرادی هستند که پیش از تزریق بوتاکس،ریزه خوار بودند و هم اکنون نیز با توجه به کاهش اشتها،همچنان کم و بیش به این کار خود ادامه میدهند.گروه دوم افراد حجیم خوار میباشند که با کاهش اشتها روبه رو شدند اما تغییر رویه دادند و با افزایش تعداد وعده های غذایی خود،این کاهش حجم در وعده های غذایی را جبران میکنند.