فهرست مطالب

اندوسکوپی چیست؟

اندوسکوپی معده با بیهوشی یک راه تشخیصی،درمانی است که جهت بررسی و درمان مشکلات دستگاه گوارش فوقانی انجام میشود.gastroduodenoscopy یا همان بررسی مری،معده و روده باریک است که به صورت مختصر به آن اندوسکوپی معده گفته میشود

اندوسکوپ یک لوله منعطف و نازک(به اندازه قطر یک انگشت) میباشد که به آسانی از دهان و حلق عبور کرده و وارد مجاری گوارشی میشود.  با این کار امکان دیدن مری،معده،اثنی عشر و قسمت ابتدایی روده باریک فراهم میشود.

امروزه انجام این کار تحت بیهوشی و خواب مصنوعی بسیار آسانتر از گذشته میباشد.آندوسکوپی تحت بیهوشی در مطب دکتر بیگلریان و با حضور متخصص بیهوشی و با دراختیار داشتن جدید ترین تجهیزات مورد نیاز انجام میشود.

همه چیز درباره اندوسکوپی
اندوسکوپی معده با بیهوشی

چرا بررسی معده با اندوسکوپی اهمیت دارد؟

بهترین روش بررسی و ارزیابی مجاری سیستم گوارش فوقانی اندوسکوپی  معده با بیهوشی میباشد.به کمک این روش طیف وسیعی از مشکلات گوارشی و غیرگوارشی مانند:درد معده،زخم معده،رفلاکس،کم خونی،خونریزی دستگاه گوارش فوقانی،کاهش وزن،تهوع ، استفراغ و دشواری در بلع قابل تشخیص و درمان میباشند.

دوربین اندوسکوپ امکان دید مستقیم بافت معده،مری و روده باریک را برای پزشک مانند دکتر امیدبیگلریان فوق تخصص گوارش  در کرج فراهم میکند.

علاوه بر دیده مستقیم بافت ها، به کمک به این دستگاه امکان برداشت نمونه بیوپسی جهت بررسی بافت قسمت های مختلف سیستم گوارش فوقانی از نظر عفونت ها ویا ظاهر غیر طبیعی  وجود دارد.

همچنین با انجام این کار امکان  خارج کردن اجسام خارجی موجود در مجاری گوارشی،برداشت پولیپ ها وهمچنین کنترل خونریزی های گوارشی شدید وجود دارد.

برای مشاهده فیلم های اندوسکوپی معده با بیهوشی توسط دکتر امید بیگلریان به صفحه اینستاگرام ویا آپارات ما میتوانید مراجعه نمایید

 

چرا برای اندوسکوپی مرکز فوق تخصصی گوارش دکتر بیگلریان را انتخاب  کنیم؟

دکتر امید بیگلریان فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد و استادیار سابق دانشگاه با تجربه انجام بیش ازصد هزار مورد اندوسکوپی معده با بیهوشی ویا بی حسی با بیمارانی از سراسر ایران و کشورهای خارجی  هم اکنون در شهر کرج و در کلینیک فوق تخصصی گوارش خود فعالیت میکنند.

در این مرکز کلیه خدمات اندوسکوپی،کولونوسکوپی،لیزرهموروئید،برداشت پولیپ های سیستم گوارش و…. تحت خواب مصنوعی(بیهوشی) با بالاترین کیفیت و مجرب ترین نیروها در کنار رعایت کامل پروتکل های بهداشتی کرونا به مراجعین محترم ارائه میشود.

در مرکز فوق تخصصی گوارش دکتر امید بیگلریان در کرج،نوبت دهی به بیماران به گونه ای سازمان دهی میشود که زمان لازم جهت ضد عفونی و استریل شدن لوله اندوسکوپ  در نظر گرفته شده و استفاده مستمر از محلول های ضد عفونی ویژه این کار در دستور کار همکاران ما میباشد.

در حال حاضر امکان استفاده از لوله های یکبار مصرف جهت اندوسکوپی  در هیچ کجای دنیا میسر نیست. اقدامات جایگزین شامل استفاده از چندین اندوسکوپ برای طی کردن زمان ضد عفونی کافی و همچنین به کار بردن محلول های ویژه و یا  به کار گیری دستگاه شست وشوی خودکار اندوسکوپ ها میباشد.

لازم به ذکر است که تمامی اقدامات فوق در کلینیک فوق تخصصی گوارش دکتر امید بیگلریان انجام میشود.

انجام اندوسکوپی
اندوسکوپی معده با بیهوشی

آمادگی قبل از اندوسکوپی معده چگونه است؟

مهمترین نکته قابل توجه در آمادگی پیش از اندوسکوپی،رعایت 8ساعت زمان ناشتایی میباشد که این زمان برای مصرف غداهای جامد و مایع مانند سوپ نیز میباشد

مراجعین محترم تا دو ساعت قبل نیز میتواند از مایعات شفاف مانند آب قند یا چای استفاده نمایند.همچنین مصرف داروهای قلبی ،فشارخون و آسم طبق برنامه روزانه ادامه یابد.

مطالعه کامل دستور آمادگی اندوسکوپی

 آندوسکوپی معده با بیهوشی چگونه انجام میشود؟

ابتدا در پوزیشن خوابیده به پهلو چپ میبایست قرار بگیرید.سپس تجهیزات پایش علائم حیاتی به شما متصل میشود،فشار خون،ریتم قلبی،تعداد ضربان قلب و همچنین اکسیژن خون شما سنجیده میشود سپس از طریق یک مسیر وریدی مانند آنژیوکت برای شما  داروی بیهوشی و خواب مصنوعی تزریق میشود.طی انجام پروسیجر به طور کامل خواب خواهید بود و متوجه چیزی نخواهید شد.ورود اندوسکوپ دقیقا مانند بلع غذا میباشد و با تنفس شما هیچ تداخلی ندارد،جای هیچگونه نگرانی نیست. پس از انجام پروسیجر و طی کردن زمان ریکاوری(حدود30دقیقه) امکان ترخیص شما و بازگشت به منزل وجود دارد.حضور یک همراه برای شما در روز اندوسکوپی میتواند کمک کننده باشد.

در طی انجام اندوسکوپی معده با بیهوشی پزشک فوق تخصص گوارش به دقت قسمت های مختلف سیستم گوارش فوقانی را از نظر موارد مختلفی بررسی میکند و درصورت لزوم نیز نمونه برداری جهت بررسی در آزمایشگاه انجام میدهد.

با انجام اندوسکوپی با بیهوشی دیگر از گلو درد و حالت تهوع پس از انجام اندوسکوپی معده نباید ترس داشته باشید،زیرا علاوه بر آنکه شما طی تمامی مراحل انجام کار بیهوشی هستید،یکی از خواص مهم داروی بیهوشی تجویز شده طی اندوسکوپی ضد تهوع بودن آن میباشد.

اندوسکوپی معده با بی حسی بهتر است یا بیهوشی؟

اندوسکوپی معده با بی حسی نیز قابل انجام میباشد.در گذشته اغلب موارد با بی حس و با استفاده از اسپری ویا پماد لیدوکائین انجام میشد.اما امروزه اغلب اندوسکوپی معده با بیهوشی وخواب مصنوعی انجام میشود.تحمل اندوسکوپی با بی حسی بستگی به توانایی بیمار دارد،اما مسئله دشوار و غیر قابل تحملی نبوده ولی انتخاب اندوسکوپی با بیهوشی بهترین گزینه میباشد.

در هر دو روش پزشک فوق تخصص گوارش  امکان بررسی معده را دارد وتفاوتی از این نظر وجود ندارد

اندوسکوپی با بیهوشی در کرج
اندوسکوپی معده با بیهوشی توسط دکتر امید بیگلریان

اندوسکوپی شبانه روزی در کرج

در حال حاضر با توجه به محدودیت های مراکز اندوسکوپی در شهر کرج،هیچ مرکز شبانه روزی اندوسکوپی در کرج وجود ندارد. اما در مطب دکتر بیگلریان فوق تخصص گوارش در کرج،تقریبا تمامی روزهای هفته از شنبه تاچهارشنبه برای بیماران اورژانسی اندوسکوپی معده با بیهوشی انجام میشود.شرط اصلی انجام اندوسکوپی تخلیه مناسب معده میباشد.این زمان برای افراد سالم حداقل6تا8ساعت و برای افراد دیابتی طولانی مدت یا سابقه وجود زخم های اثنی عشر بین10تا12ساعت میباشد

برای اخذ نوبت با شماره واتس آپ یا شماره مطب در ارتباط باشید.شماره مطب دکتر امید بیگلریان

عوارض اندوسکوپی معده

به طور کلی  یک روش ایمن و کم عارضه میباشد.اما در موارد نادری میتواند منجر به خونریزی گوارشی ویا پارگی بافت های دستگاه گوارش فوقانی شود.

عوارض شایع پس از انجام این پروسیجر:شامل احساس سوزش معده ، پرهوایی معده و شکم درد میباشد که از حدود چند دقیقه تا چند ساعت بعد از انجام پروسیجر از بین میروند.علت این مسئله نیز احتباس گاز استفاده شده حین پروسیجر در مجاری گوارشی فوقانی میباشد که به صورت خودبه خودی قابل رفع است.

 

داروی بیهوشی اندوسکوپی معده

 

اندوسکوپی معده با بیهوشی معمولا با داروی پروپوفول انجام میشود.این دارو در کمتر از10دقیقه در بدن متابولیزه شده و حدود30دقیقه بعد کاملا از بدن دفع میشود.این دارو هیچگونه عارضه ای برای بیماران ندارد.اندوسکوپی معده در کرج در کلینیک دکتر امید بیگلریان با رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از پروپوفول انجام میشود.حین استفاده از داروهای بیهوشی میبایست تیم ماهر بیهوشی به همراه تجهیزات کامل اکسیژن رسانی و احیا قلبی ریوی در محل تجویز وجود داشته باشد.این امر یک استاندارد جهانی میباشد که در مطب دکتر بیگلریان نیز با نظارت  وزارت بهداشت انجام میشود

یک روش نیز انجام اندوسکوپی معده با ارام بخشی میباشد.در این روش مقداری داروی آرام بخش و خواب آور مانند میدازولام یا دیازپام به بیمار تجویز میشود،سپس با استفاده از اسپری لیدوکائین قسمت حلق بی حس میشود.با این کار همزمان با بی حسی حلق،مختصر آرامبخشی نیز برای بیمار انجام شده و قسمت قابل توجهی از بیماران این روش را تحمل میکنند.

 

 برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت انجمن گوارش وکبد ایران میتوانید سر بزنید

منبع :

وبسایت uptodate

هزینه اندوسکوپی معده با بیهوشی درسال 1401
توجه داشته باشید که با توجه به نوسان قیمت داروهای بیهوشی وتجهیزات اندوسکوپی| هزینه و تعرفه اندوسکوپی برای سال1401 به طور دقیق قابل تعیین نبوده جهت اطلاع از هزینه دقیق اندوسکوپی با بیهوشی بهتر است با مطب دکتر بیگلریان تماس بگیرید

 

تفسیر جواب اندوسکوپی معده

پس از انجام اندوسکوپی معده با بیهوشی،اندکی پس از اتمام اینکار جواب شما آماده میشود.معمولا طیف عظیمی از اندوسکوپی های معده نرمال بوده وجای نگرانی ندارد. در جواب اندوسکوپی معده درصد قابل توجهی از بیماران  التهاب و ورم معده گزارش میشود که این مورد نیز خیلی نگران کننده نبوده و با مصرف دارو و رژیم غذایی بیماران بهبود میابند.Erythematous این لغت به معنای وجود التهاب در معده میباشد. در مواردی که التهاب معده پیشروی نماید،سبب بروز زخم های ریز یا erosion میشود.عدم درمان این اروژن ها در نهایت میتواند منجر به ایجاد زخم معده شود

یکی دیگر از مشکلات شایع که حین اندوسکوپی معده و جواب آن دیده میشود،GERD را برگشت اسید از معده به مری میباشد.معمولا بیماری ریفلاکس چندین درجه دارد که از AتاDدسته بندی میشود.این بیماری نیز با کنترل دارویی وتغییر سبک زندگی بیماران قابل درمان میباشد.مواردی که در بالا اشاره شد،عمده اصطلاحاتی هستند که در جواب اندوسکوپی معده یا ریپورت آن دیده میشوند.

معمولا اغلب بیماران که تحت اندوسکوپی معده با بیهوشی  قرار میگیرند،از معده آنها نمونه برداری نیز انجام میشود.نمونه برداری برای اطلاع دقیق از میزان التهاب معده و همچنین اچ پیلوری میباشد.

اندوسکوپی معده با بیهوشی با بیمه

انجام اندوسکوپی معده با بیهوشی با بیمه در همه مراکز دولتی انجام میشود.درصورتی که بیمه تکمیلی دارید میتوانید اندوسکوپی را در مراکز خصوصی انجام دهید.یکی از معایب انجام اندوسکوپی در مراکز دولتی،طولانی بودن زمان انتظار برای انجام اندوسکوپی میباشد.مرکز فوق تخصصی گوارش دکتر بیگلریان با هیچ بیمه ای قرار داد ندارد اما پس از انجام اندوسکپپی معده برای شما رسید ارائه به بیمه صادر میشود.با تحویل این رسید به شرکت بیمه طرف قرار داد میتوانید هزینه اندوسکوپی خود را دریافت کنید

اندوسکوپی معده توسط فوق تخصص گوارش

انجام اندوسکوپی معده هم توسط متخصص داخلی و هم پزشک فوق تخصص گوارش قابل انجام میباشد. پزشک فوق تخصص گوارش در واقع پزشکی است که 3سال پس از اتمام دوره تخصص داخلی به صورت تخصصی مهارت های مربوط به بیماری های گوارشی را آموخته است.پس اقدام منطقی آن است که برای انجام اندوسکوپی معده نزد پزشک فوق تخصص گوارش مراجعه کنیم.

بهتر است برای خواندن نتیجه اندوسکوپی معده نرد پزشک خود بروید،اما امکان تفسیر جواب اندوسکوپی معده توسط دکتر بیگلریان واز طریق وبسایت وهمچنین شماره واتس آپ ایشان امکان پذیر میباشد

انجام اندوسکوپی معده با بیهوشی هیچگونه عارضه و دردی ندارد.طی انجام اندوسکوپی بیمار کاملا خواب بوده ومتوجه هیچ چیز نمیشود

در مواردی که هر یگ از علائم دستگاه   گوارش فوقانی مانند نفخ،سوزش معده،درد معده ،حالت تهوع و..را به صورت مزمن یعنی بیشتر از 2هفته داشتید،بهتر است با اندوسکوپی معده،نسبت به بررسی معده اقدام نمایید

پس از اندوسکوپی معده بهتر است با وعده غذایی سبک و کم حجم آغاز کنید.ترجیحا مایعات ولرم مصرف کنید.پس از حدود یک ساعت میتوانید به رژیم غذایی همیشگی خود بازگردید

تفاوت بین اندوسکوپی معده و کولونوسکوپی

 در اندوسکوپی معده تمامی قسمت های دستگاه گوارش فوقانی شامل مری معده واثنی عشر،ابتدا روده باریک و حتی حلق و تارهای صوتی برررسی میشود.

اما کولونوسکوپی کاملا با اندوسکوپی متفاوت بوده و در کولونوسکوپی تمام روده بزرگ یا همان کولون بررسی میشود.برای بررسی زخم معده و بیماری های مانند رفلاکس و سلیاک باید اندوسکوپی انجام داد اما برای بررسی بدن از نظر وجود زخم روده و بیماری های التهابی و هموروئید میبایست کولونوسکوپی انجام داد.

امادگی کولونوسکوپی حدود۲۴ساعت طول میکشد و نیاز به مصرف پودرها و داروهای خاصی جهت تخلیه روده میباشد اما برای اندوسکوپی صرفا نیاز به۸ساعت ناشتایی میباشد

 

طی اندوسکوپی معده  چه قسمت هایی از دستگاه گوارش بررسی میشود؟

در طی اندوسکوپی معده ابتدای حلق،تارهای صوتی،محل انصال حلق به مری ،تمام قسمت های مری ،دریچه انتهایی مری(محل اتصال مری به معده)،تمام قسمت های معده،دریچه انتهایی معده به اثنی عشر و همچنین ابتدای روده باریک به صورت کامل بررسی میشود.حین اندوسکوپی امکان بررسی کبد از نطر مشکلات متعدد نظر کبدچرب و… وجود ندارد.

اندوسکوپی معده در افراد با سابقه فشار خون

به طور کلی،زمانی که اندوسکوپی معده  بدون بیهوشی و با بی حسی انجام شود. میتواند سبب زور زدن بیمار و افزایش فشارخون گردد.معمولا این افزایش فشارخون گذرا بوده و خیلی اثرات مخربی بر سیستم های بدن ندارد اما در مواردی ممکن این افزایش فشار در افراد مستعد موجب مشکلات چند ارگانی مانند اثر بر سیستم قلبی -عروقی وهمچنین مغزی -عصبی شود.زمانی که اندوسکوپی با بیهوشی انجام شود،دیگر فرد فشار واسترس اضافی نداشته و تیم درمانی از بابت تغییرات فشار خون و عوارض آن نگرانی نخواهند داشت.اندوسکوپی معده تحت بیهوشی تغییرات فشار خون کمتری برای بیمار رقم میزنم و در کل ایمنی و راحتی فراوانی برای بیماران دارد.بیماران مبتلا به فشار خون طبق برنامه هر روز خود میبایست داروی فشار خود را مصرف نمایند.برای مصرف داروی فشار کافیست دارو یا با اندکی آب میل نمود.به طور کلی انجام اندوسکوپی معده در افراد با سابقه فشار خون در صورتی که فشار خون پیش از انجام اندوسکوپی کمتر از 180/90میلی متر جیوه باشد،منعی برای انجام ندارد. اندوسکوپی معده در بیماران فشارخونی به طور کلی خطری نداشته و توصیه دکتر امید بیگلریان آن است که برای اندوسکوپی معده در کرج حتما با بیهوشی انجام شود

اندوسکوپی معده با بیهوشی در غرب تهران

 

 اگر به دنبال مرکز اندوسکوپی معده با بیهوشی در غرب تهران هستید میتوانید به مرکز گوارش دکتر بیگلریان  در کرج مراجعه نمایید.کرج به دلیل نزدیکی به شهر تهران یکی  گزینه های مناسب برای مراجعه و دریافت خدمات درمانی میباشد.فاصله تقریبی بین غرب تهران و مرکز گوارش دکتر بیگلریان چیزی بین30تا45دقیقه میباشد.در مرکز گوارش دکتر بیگلریان تمامی روزهای هفته از شنبه الی چهارشنبه خدمات اندوسکوپی و کولونوسکوپی با بیهوشی انجام میشود.انجام این خدمات به صورت آزاد محاسبه میشود.برای استفاده از بیمه تکمیلی به مراجعین محترم،فاکتور داده میشود

اندوسکوپی معده در بیماران آسمی

 

بسیاری از بیماران با مشکلات ریوی مانند سرفه،گرفتگی صدا و آسم از طرف پزشکان فوق تخصص ریه برای اندوسکوپی معده به مرکز دکتر بیگلریان مراجعه میکنند.برای انجام اندوسکوپی معده با بیهوشی در بیماران آسمی هیچ تفاوتی با سایر بیماران وجود ندارد.زیرا در مطب دکتر بیگلریان از داروهایی بیهوشی برای این بیماران استفاده میشود که نه تنها برای آسم مضر نبوده،بلکه مفید میباشد.به تمامی بیماران آسمی که برای اندوسکوپی معده با بیهوشی به مرکز فوق تخصصی دکتر بیگلریان مراجعه میکنند توصیه میکنیم که حتما داروهای آسم خود را طبق دستور پزشک خود مصرف کنند و پیش از بیهوشی نیز بهتر است اگر از اسپری استنشاقی استفاده میکنند،از آن مصرف نمایند

20 پاسخ

  1. با عرض سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر بیگلریان، پزشکی دلسوز مهربان و زحمتکش هستند
    من آندوسکوپی مطب آقای دکتر انجام دادم بسیاااار عااالی بود.
    و خیلی از آندوسکوپی میترسیدم، ولی خوشبختانه اصلا متوجه نشدم و اذیت نشدم .

    امید داریم که در پرتو الطاف خداوندی موفق و پیروز و شاد باشید.

  2. باعرض سلام و خداقوت.توضیحات و فیلم خوبی بود. کلی اطلاعات مفید ازش گرفتم.خصوصا اینکه میشه آندوسکوپی تحت بیهوشی انجام داد.

  3. با سلام و وقت بخیر
    پدر بنده دندان مصنوعی دارند،ایا حین اندوسکوپی باید خارج بشه از دهانشون؟

    1. سلام .دخترم افتادگی دریچه میترال دارند و دارو مصرف می‌کنند .۲۰ساله هستند .آیا انجام آندوسکوپی با بیهوشی برای ایشان مشکلی دارد ؟؟

  4. سلام وقت بخیراندوسکوپی انجام دادم قسمت از معده ام قرمز بود نمونه برداری کردندایا قرمزی میتونه چه باشه ممنون

  5. باسلام بنده یک بار برای اندوسکوپی مراجعه کردم درحالی که ۱۰ میلی گرم دارو بیهوشی زدن بهم ولی بیهوش نشدم
    ایا در مرکز شما از داروهای دیگری استفاده میکنند که بیهوش بشم از شهرستان میایم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *